15-10-2014

Vegetarische Snert


Hoe het komt weet ik niet, maar gisteren had ik opeens zin in een stevige soep. Na wat zoeken op het internet en snuffelen in kookboeken kwam ik het een en ander tegen. Ieder soep was op zijn eigen manier gemaakt. Ik heb er mijn eigen draai aan gegeven en is de soep heel lekker geworden. Bovendien is het nog gezond ook! Laat de soep een dagje staan dan is hij nog lekkerder. De rest kan je prima invriezen voor als je keertje snel moet of geen zin hebt om te koken.

Benodigdheden:

500 gr spliterwten
3 liter water
2 bouillonblokjes (vegetarisch en biologisch)
2 laurierblaadjes
1 grote winterwortel
1 grote uit
300 gr knolselderij
1 zoete aardappel
120 gram witte bonen (uit pot of blik)
3 tenen knoflook
1 tl kurkuma
1 tl cayennepeper
1 tl kerriepoeder
takjes tijm
bieslook
peper en zout

Bereiding:

Doe het water met de bouillonblokjes in een grote pan en voeg er de spliterwten en laurier
blaadjes aan toe. Kook de erwten in 30 minuten gaar. Snijd ondertussen de wortel, knolselderij, uien, zoete aardappel en peterselie in kleine stukjes. Pers de knoflook. Voeg dit en de kruiden na 30 minuten toe aan de spliterwten. Laat de soep nog eens 45 minuten zachtjes pruttelen. Haal de laurierblaadjes uit de soep en schenk de soep in kommen. Knip de bieslook in kleine stukjes en strooi
dit over de soep. Zo heb je een heerlijke soep.

Tip: Hou je niet van dikke stukken groenten in je soep? Deze soep kan je ook prima met de blender fijnmaken tot een glade romige soep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten